Sivut

perjantai 27. toukokuuta 2016

Etsimässä elämän totuutta

Partio-ohjelman arvopohja kiteytyy partioihanteissa. Ihanteisiin sitoudutaan partiolupauksessa, joka toistetaan aina siirryttäessä ikäkaudesta toiseen. Joka ikäkausi, ihanteet lisääntyvät, kunnes sitten jo vaeltaja sitoutuu kaikkiin seitsemään partioihanteeseen.

Partiolaisen ihanteena on:
  • kunnioittaa toista ihmistä
  • rakastaa luontoa ja suojella ympäristöä
  • olla luotettava
  • rakentaa ystävyyttä yli rajojen
  • tuntea vastuunsa ja tarttua toimeen
  • kehittää itseään ihmisenä
  • etsiä elämän totuutta 
Olen elämäni aikana oppinut elämään näiden ihanteiden mukaan niin partiossa kuin partion ulkopuolellakin. Tuo viimeinen ihanne "etsiä elämän totuutta" on aina kuitenkin ollut minulle se kaikista vierain. Enkä todennäköisesti ole ainut.

En ole enää vaeltaja, vaan aikuinen mahdollistaja ja 1. luokan Mannerheim-soljen saaja, joten voisi kuvitella, että kaikki ihanteet olisi pitänyt olla ymmärrettynä jo aikoja sitten. Muut ihanteet tuntuvat selkeiltä ja jopa konkreettisilta. Ulkomaan vuosinani ja matkustellessani, sekä erilaisissa ryhmätöissä olen oppinut kunnioittamaan toisia sekä rakentamaan ystävyyttä yli rajojen. Erilaiset luottamustehtävät ovat opettaneet vastuuntuntoa, luotettavuutta ja taitoa tarttua toimeen tilanteessa kuin tilanteessa. Olen oppinut virheistäni ja jokainen oppimani asia on kehittänyt minua paremmaksi minäksi. Olen toiminut luonnossa pienestä pitäen ja sen seurauksena olen ottanut luonnon sydämeeni ja haluan suojella sitä. Vaan elämän totuuden etsiminen on aina tuntunut niin omituiselta, niin utopistiselta. Sillä, onko ketään joka oikeasti tietäisi mikä on elämän totuus, sen tarkoitus? Kunnes sitten tällä viikolla tein havainnon ja tajusin, että olen oikeastaan sisäistänyt ihanteen huomaamattani.

Se mikä ihanteessa on oleellista, on sana "etsiä." Etsiminen on jatkuva prosessi, ja perille asti ei aina pääse. Eikä se haittaa. Lisäksi on muistettava, että elämän totuuksia on useita ja ne ovat erilaisia meille jokaiselle. Olemmehan mekin kaikki erilaisia. Eli tärkeää on siis selvittää mikä on itselle se elämän tarkoitus. Miten minä haluaisin oman elämäni elää? Prosessiin kuuluu oppiminen maailmasta ja itseä ympäröivistä asioista. Miettiä miten itse sijoittuu suhteessa maailmaan, mikä on se oma maailmankuva. Tämä näkemys varmasti vaihtelee sitä mukaa kuin kasvamme ja opimme uutta, joten oman elämämme totuudet eivät välttämättä pysy yhtäläisinä koko elämämme ajan. Kunhan vain muistamme aktiivisesti pohtia omaa maailmankuvaamme ja omaa arvomaailmaamme.

Minulle itselleni elämän totuudesta muodostui seuraava englanninkielinen motto:
"Live your life to the fullest and share it with the people you love to gain a truly happy life."

Suomeksi se menee suunnilleen näin:
On tärkeää elää oma elämänsä parhaansa mukaan. Kokea mahdollisimman paljon ja jakaa kokemukset itselle tärkeiden ihmisten kanssa. Vain siten voin tehdä omasta elämästäni onnellista.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Jätä tassunjälkesi, ole hyvä :D